FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2021

Vad händer om jag kör med för tung husvagn?

Hejsan

Har B körkort och köpt en husvagn som jag egentligen måste ha utökad b behörighet. Husvagnen är 30kg för tung med mitt nuvarande B kort .Vad händer om jag åker dit i en poliskontroll ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du kör en husvagn som är för tung och inte ingår i behörigheten för ditt nuvarande körkort riskerar du att bli dömd för olovlig körning ( 3 Lag om straff för vissa trafikbrott). Den som gör sig skyldig till olovlig körning genom att ha kört fordon som denne inte är berättigad till att köra döms till böter. Har du däremot tidigare fått ditt körkort återkallat, ditt brott anses vara grovt eller den olovliga körningen skett vanemässigt riskerar du istället att dömas till fängelse i högst sex månader.

Jag hoppas detta besvarade din fråga!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare