Vad händer om jag som 14- åring blir tagen av polisen för olovlig körning?

Hej! Jag blev tagen av polisen förra veckan. Jag är 14 år och jag undrar vad som händer med mig? Hur längre skjuts mitt körkort upp och vad händer med pricken i registret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som begått ett brott innan denne fyllt 15 år får inte dömas till påföljd (1 kap. 6 § brottsbalken).

I och med att du är 14 år så är du inte straffmyndig och kan därför inte åtalas eller dömas i domstol till någon påföljd. Polisen kan dock fortfarande utreda händelsen, vilket kan leda till åtgärder från socialtjänsten. Du har därför inte fått någon "prick" i registret och behöver inte oroa dig för att du inte kommer att få ta körkortet när du fyller 18 år.

Det som förmodligen kommer att hända är att polisen kontaktar dina vårdnadshavare och eventuellt socialtjänsten.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare