FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/11/2020

Vad händer om köpare och säljare har olika avtalsinnehåll?

Hej,

Säljaren har ett annat köpeavtal än jag fått. Är detta rimligt? Det står olika på de.

Med vänlig hälsning,

Birgitta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om köpare och säljare har olika avtalsinnehåll

Som huvudregel inom svensk rätt gäller att avtal ska hållas (pacta sunt servanda). Det innebär att man som köpare och säljare är bunden till det som avtalats när köpet skulle ingås (framgår av 1 kap 1 § avtalslagen).

Det kan hända att man skriver fel i avtal, och man är då inte bunden av denna felskrivning som säljare, om du som köpare insett att det är något fel (1 kap 32 § avtalslagen).

Om säljaren påstår att det är hans köpeavtal och dess innehåll som gäller och inte det som står i ditt avtal, är det han som har bevisbördan för detta. Samma gäller för dig som köpare - den som påstår något har bevisbördan för att det stämmer.

Sammanfattning

Det som gäller mellan er är det som ni tillsammans har kommit överens om. Att det nu står olika i era avtal kan bero på flera saker, ex felskrivningar, och då rekommenderar jag att du tar kontakt med säljaren och förklarar att det är olika innehåll i era avtal. Säljaren är som huvudregel inte bunden av felskrivningar och misstag.

Dock så rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare