Vad händer om man fått böter efter att man fått en varning tidigare?

Vad händer om man får böter för att ha hållt mobilen i handen under färd på en 30väg när man har fått en varning från transportstyrelsen innan denna böter?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vanligtvis utfärdar transportstyrelsen en varning om transportstyrelsen anser att det är en tillräcklig åtgärd. Detta framgår av 5 kap 9 § körkortslagen. Varningen varar i 2 år och oftast utfärdas inte en till varning under den perioden.

Jag vet inte när du fick din varning, men har du fått den inom två år innebär det att ifall du skulle begå fler trafikförseelser, vilket du gjort i detta fall, kommer Transportstyrelsen göra en hårdare bedömning. Oftast brukar det vara så att du får ditt körkort återkallat.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du kan även kika på Transportstyrelsens hemsida där det finns information om varningar och återkallning av körkort.

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare