Vad händer om man fått en gåva av sin förälder innan denne avlider när man också har en syster med skuldsanering

Hej Lawline.

Jag har några frågor och funderingar kring gåva och arvsrätt/ laglott.

Jag har fått mina gifta och avlidna biologiska föräldrars fastighet i gåva och i gåvobrevet står inget om att det är förskott på arv eller att det ska betraktas som testamente.

Fastigheten ägdes av min mamma så pappa ärvde den i sin tur, strax innan pappa gick bort skrevs gåvobrevet på grund av att jag tidigare inte hade ekonomi att ta över lånet som är långt under taxeringsvärdet.

Till saken hör att jag har en biologisk syster som har skulder/skuldsanering och andra skäl varför hon inte skulle ta del av fastigheten.

Nu vill hon inte skriva bouppteckningen om inte fastigheten finns med där.

Fråga: ska gåvan/fastigheten jämställas med testamente, och isåfall hur stor blir hennes del, blir det hälften av hennes arvslott = laglott 25% , hon pratar om ytterligare 12,5% eller totalt tre åttondelar.

Vad händer med hennes eventuella del med tanke på skuldsaneringen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bröstarvinge ärver:
Huvudregeln är att bröstarvingar, barn till den avlidne, ska ta lika lott i arvet. Detta innebär att arv som huvudregel ska delas lika mellan dig och din syster. Se 2 kap. 1 § ärvdabalken. Finns inget annat avtalat, t ex. genom testamente är det också på detta vis arvet ska fördelas.

Förskott på arv:
Det man som bröstarvinge får från sina föräldrar under tiden föräldrarna fortfarande är vid lev se som förskott på arv och ska sedan avräknas från den del man har rätt att ärva. På detta vis är det så länge inte annat är föreskrivet eller kan antas utifrån omständigheterna. Givetvis omfattas inte sådant som föräldrar betalt för barnets uppehälle. Då du har fått fastigheten utan att det skrivits något eller sagts något om att detta inte ske ses som ett förskott är fastigheten som du fått från din far i gåva just ett förskott. Se 6 kap. 1 och 2 §§ ärvdabalken.

Beräkning av förskott på arv:
Vid beräkning om förskott på arv utgår man från vad gåvan var värd vid gåvotillfället. Det är alltså fastighetens värde vid den tidpunkt du fick den som ska avräknas. Avräkningen gör man genom att lägga till värdet i uträkningen för att sedan göra avdrag för denna vid beräkningen av ditt arv. Se 6 kap. 5 § ärvdabalken. Tanken med detta är att man vill se till att alla bröstarvingar får lika mycket. Nedan följer ett exempel för att illustrera detta:

Fastighetens värde vid gåvotillfället: 1 000 000 kr
Kvarlåtenskap från den avlidne (den tillgångar som finns kvar efter din far): 2 000 000 kr
Arvslotten (bröstarvinges del i arv): (2 000 000 + 1 000 000) / 2 = 1 500 000 kr
Du: Har redan erhållit 1 000 000 kr och ska därför få 500 000 kr till i arv.
Din syster: Ska få hela sin del, det vill säga 1 500 000 kr i arv.

Viktigt att tillägga är att du inte är skyldig att återbära det du erhållit i gåva till din syster om din faders kvarlåtenskap inte skulle räcka till för att täcka det värde du fått i gåva. Om din faders kvarlåtenskap är t ex. 200 000 kr kommer din syster erhålla hela denna del. Du blir då alltså utan arv men behöver inte betala någon mellanskillnad till din syster. Se 6 kap. 4 § ärvdabalken.

Angående din systers skuldsanering:
Då din systers ekonomiska situation kommer att förändras då hon erhåller arv måste hon meddela detta till kronofogden. Ett sådant förhållande kan nämligen ändra beslutet gällande skuldsanering. Stor sannolikhet föreligger att arvet blir utmätt av kronofogden. Du kan läsa mer om skuldsanering på kronofogdens hemsida, här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare