Vad händer om man hyr ut bostadsrätt utan föreningens godkännande?

Hej, vad händer om man hyr ut sin bostadsrätt utan föreningens godkännande.? Kan de tvinga oss sälja lägenheten då? Hur lång tid har man på sig då när man ska sälja?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du är inne på krävs ett godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse för att få hyra ut sin bostadsrätt i andra hand (7 kap. 10 § bostadsrättslagen – BL). Man kan också, om styrelsen inte godkänner uthyrningen vända sig till hyresnämnden. Hyresnämnden ger tillåtelse till uthyrning om ni anses ha skäl till uthyrningen och föreningen inte anses ha någon befogad anledning till att vägra den.

Dessa skäl kan vara att ni till exempel under en tid behöver bo på annat håll, om en närstående behöver lägenheten eller om bostadsrätten är svår att sälja på grund av hur marknaden ser ut för nuvarande. Om man vill hyra ut lägenheten endast för att få in hyra för den brukar tillåtelse däremot inte ges.

Om ni hyr ut utan tillstånd kan bostadsrättsföreningen säga upp er och ni kan då tvingas sälja bostadsrätten och flytta (7 kap 18 § BL). Ifall ni avslutar andrahandsuthyrningen eller ansöker om hyresnämndens tillstånd så snart bostadsrättsföreningen informerats om detta kan ni dock få behålla bostadsrätten. Detta måste dock ske inom två månader från dess att föreningen får reda på den otillåtna uthyrningen (7 kap 21 § BL).

Om föreningen säger upp er på grund av en otillåten andrahandsuthyrning får ni bo kvar till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen (7 kap 24 § BL). Bostadsrätten övergår därefter till föreningen och den kommer genom föreningen tvångsförsäljas (7 kap 30 § BL).

Mina råd till er är att i första hand försöka få till ett godkännande hos föreningen. Om dessa vägrar, kan ni kontakta hyresnämnden för att undersöka era möjligheter till tillåtelse från dem. Här kontaktar du hyresnämnden. Jag skulle inte råda er att hyra ut utan tillstånd, även om ni kan få behålla bostadsrätten trots en olovlig uthyrning ifall ni säger upp andrahandsuthyrningen omedelbart efter föreningen fått reda på denna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare