FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/09/2021

Vad händer om man inte ansöker om lagfart?

Hej!

Jag har köpt en bostad och betalt hela summan. Jag har inte fixat lagfart ännu. Vad kommer att hända?. Jag köpte bostaden för tre år sedan.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om fastighetsköp och lagfart återfinns i 20 kap. jordabalken, som härefter kommer att benämnas som "JB".

Den som har köpt en fastighet ska söka lagfart inom tre månader från köpet. Har man inte gjort detta inom tre månader kan lantmäteriet förelägga vite, dvs. du kan bli tvungen att betala en slags böter ( 20 kap. 3 § JB). I föreläggandet begär också lantmäteriet att man ska ansöka om lagfart. Vitet fungerar således som ett slags påtryckningsmedel.

Anledningen till att det är så viktigt att ansöka om lagfart i rätt tid är att den som står som lagfaren ägare har rätt att göra inteckningar och få ut pantbrev. Jag skulle därför råda dig till att snarast ansöka om lagfart för att säkra din rätt till fastigheten.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare