Vad händer om man kör 50 km/tim för fort på 70 sträcka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Blir körkortet återkallat?

Körkortet kan bli återkallat om man kör för fort, om det inte endast är en mindre överträdelse (körkortslagen 5 kap 3§ fjärde punkten). Generellt kan man säga att gränsen till vad som är en mindre överträdelse går vid 30 km/h över hastighetsbegränsningen, det vill säga att om du kör fortare än 30 km/h över hastighetsbegränsningen så kan körkortet ryka. Detta gäller dock endast på vägar med högre hastighetsbegränsning, som har en hastighetsbegränsning på 40 km/h eller högre. Men om du kör på en väg med lägre hastighetsbegränsning, 30 km/h eller lägre, är gränsen lägre för när körkortet ryker. För de vägar med lägre hastighetsbegränsning räcker det med att köra 20 km/h eller mer över hastighetsbegränsningen.

Om ditt körkort blir återkallat eller inte beror alltså främst på hastighetsbegränsningen på vägen du körde. Antagligen riskerar du endast en varning, eftersom att du inte körde i mer än 20 km/h över hastighetsbegränsningen (körkortslagen 5 kap 9§ 1st). Om du dock körde drygt 20 km/h för fort på en väg med hastighetsbegränsningen 20 km/h utanför till exempel en skola, kan det ändå bli fråga om återkallande av körkort (se propositionen om ändring i körkortslagen, prop 1992/93:189 s. 4).

Om körkortet återkallas får du en spärrtid

Spärrtid är den tid när nytt körkort inte får ges ut efter det gamla återkallats (körkortslagen 5 kap 6§). Spärrtiden kan var som kortast tid en månad och som längst tid 3 år. Eftersom att du bara körde runt 20 km/h för fort så blir det antagligen inte bli någon längre spärrtid, om körkortet nu mot förmodan återkallas. Antagligen runt den kortaste möjliga spärrtiden.

När du har en kortare spärrtid än 1 år på grund av fortkörning, behöver du inte "ta om" ditt körkort. Det räcker att ansöka om ett nytt, och krävs inga nya körprov. Transportstyrelsen är den myndighet som har hand om körkortsfrågor, så de är hos dem du ska ansöka om nytt körkort. Du kan ansöka 1 månad innan spärrtiden är slut.

Risk för att du får böter

Eftersom att du körde för fort riskerar du att få böter. Hur mycket du blir skyldig att betala beror på hastighetsbegränsningen på vägen du körde på. Om du körde 20 km/h (mellan 16-20 km/h) för fort får du 2800 kr i böter om du körde på en väg med hastighetsbegränsning på 50 km/h eller lägre. Om vägen hade hastighetsbegränsning på över 50 km/h får du istället 2400 kr i böter om du körde mellan 16-20 km/h över hastighetsbegränsningen. Om du körde i mellan 21-25 km/h över hastighetsbegränsningen på vägen blir bötesbeloppet 400 kr högre på respektive väg.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare