Vad händer om man vill reklamera/häva köpet av en vara köpt via telefon?

Är en åttioplussare, som inte kan motionera på gym och/eller simhall nu i coronatider. Köper (2020-04-30) per telefon en motionscykel, Den levereras några dagar senare. Transportskada på plastkåpa samt defekt som gör att styret inte kan låsas. Den kan alltså inte användas för sitt ändamål.

Säljare är Arc E-Commerse AB i Haninge och Klarna har fakturerat.

Reklamerar skadorna i rekommenderat brev den 5 maj där jag begär att få häva köpet med hänvisning till skadorna och påpekar samtidigt att produkten tycks vara av undermålig kvalité, Samt erbjuder mig att omedelbart returnera produkten bara de sänder returfraktsedel.

Sedan dess har jag i åtskilliga mejl - med en dåres envishet - upprepat min begäran om att få häva köpet. "Oskar J." på Arc har lika envist upprepat att han har rätt att laga eller byta ut produkten.

Någon returfraktsedel har inte skickats mig förrän i dag - 12 juni.

Nu undrar jag hur lång tid en leverantör kan hålla på och förhala ett reklamationsärende. Vad är rimlig tid att rätta till fel?

Jag returnerar nu motionscykeln omgående. Arc hävdar att de har rätt till tre försök att rätta till felen - oavsett hur lång tid det tar.

Vad är rimlig tid??

Med hälsningar/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vad tråkigt att höra att du haft så mycket besvär, jag hoppas svaret nedan ger dig uppmuntrande besked.

Eftersom att du köpte motionscykeln via telefon och inte besökte en butik, så är det inte konsumentköplagen som i första hand blir aktuell utan hem& distansavtalslagen, 1 § hem & distansavtalslagen. Fördelen med den lagen är att du alltid har rätt ångerrätt i 14 dagar vilket inte gäller köp i butiken då konsumentköplagen är tillämplig (om inte butiken erbjuder dig öppet köp men det är inget lagstadgat krav utan ett val för näringsidkaren), 2:10 1 st hem& distansavtalslagen.

Du har alltså rätt att ångra dig om du hör av dig till Arc E-Commerce inom 14 dagar, dessa 14 dagar börjar räknas från den dag att du fick hem cykeln, 2:12 1 st hem& distansavtalslagen. Du har dessutom en lagstadgad rätt att bli informerad av företaget att du har en ångerrätt innan köpet, på ett begripligt sätt i en varaktig form (alltså är inte endast att muntligt nämna det är tillräckligt), 2:3,5 jämte 2:12 4 st hem & distansavtalslagen.

Du skriver att du beställde cykeln 30/4, cykeln levereras några dagar senare förmodligen inte på helgen, så den 4/5 vilket är första vardagen om den inte kom dagen efter du beställde. Du har skickat ett rekommenderat brev och därför verkligen vidtagit åtgärder för att brevet så skyndsamt som möjligt ska nå Arc E-Commerse. Med rekommenderat brev bör du kunnat spåra brevet och sett vilken dag det levererats men oavsett får det förutsättas rekommenderade om inte vardagen efter avsändelsen, nå mottagaren inom 2 vardagar. Du har därför med bred marginal inom 14 dagar, meddelat säljaren att du vill häva köpet och har därför rätt till att köpet återgår, det behöver alltså inte ens vara något fel på cykeln den hade kunnat komma i bra skick och utan söndriga delar och du hade fortfarande haft rätt att ångra köpet om du meddelat säljaren inom 14 dagar.

Det som du kanske eventuellt hade behövt stå för kan vara returen, vilket du erbjudit dig att göra bara de skickar retursedeln. När du utövat din ångerrätt (meddelat att du vill häva köpet) så ska näringsidkaren skicka tillbaka de pengar du betalat. Det står uttryckligen i lagen att denna återbetalning till dig ska ske utan dröjsmål och senast inom 14 dagar om varan inte hade skickats ännu. I detta fall har du mottagit cykeln och då står det i lagen att näringsidkare inte behöver återbetala dig förrän de fått tillbaka cykeln, 2:14 2 st. I ditt fall beror det ju dock på att de förhalar processen, du skickade meddelande 5/5 att du ville häva köpet och bad dem skicka en retursedel

Du skriver att du returnerade cykeln omgående efter du fått retursedeln 12 juni, efter det anser jag att du ska förvänta dig återbetalning inom 14 dagar efter det cykeln mottagits, det är rimlig tid att vänta enligt lagen, speciellt nu när det är Arc E-Commerse som orsakat för förseningen.

Vad Oskar J refererar till är principerna från konsumentköplagen, då huvudregeln är att näringsidkaren först har rätt att skicka en ny likadan cykel (omleverans) eller reparera den cykeln de redan skickat till dig (avhjälpande) innan du får rätt att häva köpet, valet är deras. Men i ditt fall gick cykeln inte ens att använda för sitt ändamål då styret inte gick att låsa fast, ett fel av sådan stor betydelse kunde ge dig rätt att häva ändå. Dock står det ingenstans i konsumentköplagen att näringsidkaren har 3 försök på sig att rätta till felet, detta stämmer inte alls. Men framförallt är det inte relevant oavsett för dig då köpt cykeln via telefon och därmed inte besökt Arc E-Commerse affärslokal för köpet och därmed har full ångerrätt.

Har du inte återfått pengarna efter att du skickat tillbaka cykeln inom 14 dagar hade jag vänt mig till Arc E-Commerse och sagt att du har rätt att få pengarna tillbaka och hänvisat till angivna de angivna lagrummen då du utnyttjat din ångerrätt och har all rätt att häva köpet (framförallt 2:10 och 2:14). Annars kan du meddela att du kommer göra ett ärende av detta hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och då om du inte redan gjort det sparar din mailkonversation med Oskar J på företaget, kvittot på cykeln, kvittot på det rekommenderade brevet och kopia på brevets innehåll om du har det, desto mer desto bättre. I sista hand skulle det vara att du kunna vända dig till domstolen, men beroende på vad cykeln kostar skulle jag råda dig att ha det som ett sistahandsalternativ då det kan leda till rättegångskostnader, och som minst en ansökningsavgift.

Jag hoppas detta var svar på din fråga och att det löser sig då du har rätt att få tillbaka pengarna för cykeln så fortsätt stå på dig!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare