Vad händer om min katt skadar en hund?

Hej, Min utekatt gjorde ett utfall mot en liten hund när den skällde på katten. det hände ingenting, men vad om katten hade skadat hunden. Min katt är en utekatt, hunden var kopplad.

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om ansvar för katter anges i lagen om tillsyn över hundar och katter. Där anges att katter ska hållas under tillsyn och skötas på ett sätt som med hänsyn till deras natur eller övriga omständigheter behövs för att förebygga att den orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Att ha en utekatt innefattande att låta katten gå ute fritt är helt normalt och kan inte i sig anses utgöra brist i tillsynen (1 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Lagen om tillsyn över hundar och katter anger inget strikt ansvar för kattägare tillskillnad från vad som gäller för hundar som orsakar skador. Däremot kan du enligt skadeståndslagen göra dig ersättningsskyldig för skador som katten orsakar under förutsättning att du har agerat uppsåtligt alternativt vårdslöst (19 § lag om tillsyn över hundar och katter och 2 kap. 1 § skadeståndslagen).

Sammanfattning

Om din katt hade skadat hunden skulle du kunnat bli ersättningsskyldig om du agerade uppsåtligt eller vårdslöst. Under förutsättning att du inte provocerar katten till att orsaka skada, katten inte tidigare uppvisat aggressivt beteende eller orsakat skada, så har jag personligen svårt att se att du i ett sådant fall skulle bli ersättningsskyldig. En fullständig bedömning är dock beroende av omständigheterna i det enskilda fallet och jag kan därför inte ge dig ett helt säkert svar på din fråga i förhand.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, om inte är du varm välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare