Vad händer om min make dör?

Jag och min man har äktenskapsförord. Vi har tre barn , men de är omhändertagna och bor i fosterhem. Vad händer om min make för? Får jag förfoganderätt över barnens arv ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar vad som skulle hända med arvet efter din make om han dog. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Arvet efter din make

Närmaste arvingar efter din make är era tre barn (2 kap. 1 § ÄB). Det betyder att det är de som i slutändan skulle ärva din make. Däremot har du rätt att behålla din makes egendom med fri förfoganderätt så länge du lever (3 kap. 1 § ÄB). Att du får egendomen med fri förfoganderätt innebär att du får göra precis vad du vill med den förutom att testamentera bort den. Allt annat är tillåtet.

Jag kan också tillägga att äktenskapsförorden som du och din make har inte påverkar vem arvet efter din make går till. Att era barn är omhändertagna och bor i fosterhem påverkar inte heller vem arvet går till.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare