Vad händer om min pappa tar ett paket som jag beställt från nätet för att han inte tycker om köpet?

Hej!

Jag är 18 år och har beställt ett paket från nätet. Dock har min pappa tagit paketet då han inte tycker om innehållet paketet består av. Får han göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Det korta svaret till din fråga är nej, det får han inte göra. Vad din pappa har gjort utgör ett brott enligt lagen. Att ta något som tillhör dig och gömma undan detta så du hindras att använda det är egenmäktigt förfarande. Straffskalan för egenmäktigt förfarande är böter eller fängelse i högst ett år (8 kap. 8 § Brottsbalken).

Jag hoppas att det var svar på din fråga, återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare