Vad händer om parterna förhalar processen i domstol?

Vad kan tingsrätten göra om båda parterna dröjer med bevisningen och kommer med ofullständiga uppgifter samt svarar inte på förelagda frågor och drar ut på hela procesen.

Lawline svarar

Kort svar:

I sista hand kan domstolen meddela mot dom som går mot den part som förhalar processen och inte medverkar.

Långt svar:

Om kärande (den som väcker åtalet) inte inkommer med korrekta uppgifter i stämningsansökan, kommer domstolen att börja med att skicka ut ett kompletteringsföreläggande och kärande får då möjlighet att komma in med det som saknas, 42:3 RB. Om kärande efter uppmaningen av domstolen fortfarande har ofullständiga uppgifter kommer ansökan om stämning att avslås, om de uppgifter som lämnats inte utan väsentlig olägenhet kan ligga till grund för rättegången, 42:4 RB.

Domstolen kan också sätta ett sista datum, antingen riktat mot er båda som parter, om ni båda försöker förhala processen, eller mot en enskild part om det endast är en av er som försöker förhala. Efter detta datumet får det inte inkomma fler uppgifter om det inte finns giltig ursäkt för förseningen och då kommer målet att avgöras baserat på de handlingar som har inkommit, så får den part eller ni båda stå för risken för den bristande bevisningen eller liknande som inte tas upp vid bedömningen, 42:15-a RB.

Rättens har även generellt en uppgift som kallas materiell processledning, dvs de ska i viss mån vägleda er parter genom frågor och påpekanden och därmed verka för att ni anger allt ni vill åberopa och att otydligheter klargörs, 42:8 2 st RB.

Om förlikning om saken är tillåten (dispositivt tvistemål) vilket innebär att ni som parter utanför domstolen kan sluta avtal helt på egen hand om saken ( de flesta målen är dispositiva med undantag för familjerättsliga mål t.ex) så kan det meddelas en tredskodom mot den av er som inte medverkar, 42:11 RB. Detta innebär att det meddelas en dom mot den part som förhalar processen och domen går denne emot utan att sakfrågan har prövats. Får man en meddelad tredskodom mot sig kan man ansöka om återvinning.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare