FrågaEKONOMIÖvrigt17/06/2021

Vad händer om skatteverket gör en utbetalning till ett avslutat konto?

Vad händer om skatteverket gör en utbetalning till ett avslutat konto

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Skatteverkets hemsida finns en liknande fråga besvarad som den du beskriver i din frågeställning.

Skatteverket meddelar att om uppgifterna till ett konto inte har hunnit avregistreras när Skatteverket gör sin utbetalning kommer pengarna att hamna i balans hos den tidigare banken (om du bytt bank). För att lösa problemet råder Skatteverket en att meddela den tidigare banken om var de ska överföra pengarna vidare. Om du vill kan du se Skatteverkets svar i sin helhet här.

Vad ska jag göra?

Om Skatteverket gjort en utbetalning till ett avslutat konto bör du alltså kontakta din bank och beskriva situationen och meddela dem om var pengarna istället ska föras över. Om det skulle behövas kan du även kontakta Skatteverket, antingen via e-post, telefon eller chatt. Du hittar information till samtliga kontaktvägar här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare