FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/08/2020

Vad händer om varan försvinner under transport?

Hej, jag köpte en begagnad moped del av en privat person som jag inte känner, vi bodde på olika orter. Jag skickade 200kr och valde icke spårbart packet, då varan skulle fraktas. Han påstod att han har skickat den, men den kommer inte, väntat i över en vecka nu. Därför skrev jag och krävde tillbaka pengarna. Han menar att det är mitt fel för att jag inte valde spårbart, och jag menar på att han inte har försökt kontakta leverantören och fråga var paketet är, och jag är osäker på om han ens har skickat något. Vad ska jag göra? kan inte kontakta leverantören då jag inte vet vad frakt id eller något är! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du som privatperson handlat av en annan privatperson, vilket gör att köplagen (KöpL) blir tillämplig lag.

Jag utgår vidare från att köparen agerat hederligt och faktiskt skickat iväg varan.

I 13 § KöpL regleras att risken för varan övergått på köparen när varan avlämnats enligt 6 och 7 §§ KöpL som reglerar olika avlämningsmetoder.

Då ni bor på olika orter och varan transporterats genom en leverantör så räknas varan som avlämnad till dig som köpare när leverantören mottagit varan från säljaren för transport (7§ KöpL).

Risken för varan har därmed övergått på dig som köpare och du är skyldig att betala för varan trots att du ej fått den (12 § KöpL).

Varan kanske ändå kommer trots att det gått mer än en vecka.

Hoppas att det löser sig och att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare