Vad händer skattemässigt om vi säljer utarrenderad tomt?

Hej

Vi har en sedan 50-talet utarrenderad tomt på vår mark. Nu har nuvarande arrendatorn aviserat att man gärna skulle vilja köpa ut tomten. Vad händer då skattemässigt för vår del? Tomten har alltid funnits upptagen i fastighetstaxeringen med avgift som följd.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni säljer arrendetomten till den nuvarande arrendatorn ska arrendatorn söka lagfart hos Lantmäteriet för att registrera att denne är ny ägare av fastigheten. När arrendatorn står som ägare i fastighetstaxeringsregistret tar denne över skyldigheten att betala fastighetsavgiften. För er del innebär det skattemässigt att ni inte längre är ansvariga för betala fastighetsavgiften för tomten som arrendatorn köper.

Det är den som är ägare till fastigheten vid början av året som är skyldig att betala fastighetsavgift eller -skatt (fastighetsskattelagen 2 §). Även om ni säljer tomten under året är ni alltså skyldiga att betala avgiften för hela året. Vill ni och arrendatorn dela upp betalningen för året kan ni avtala om detta i samband med köpet.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare