FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/09/2021

Vad händer vid fortkörning?

Jag har haft mitt körkort i 22 år och fastnat i en fartkamera på en 80 väg där hastigheten är uppmätt till 136 km/h . Jag har nekat men polisen har skickat till åklagare . Vad kan hända ???

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Vid fortkörning döms man till vårdslöshet i trafik om man brister i väsentlig mån den omsorg och varsamhet, 1 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Straffet för vårdlöshet i trafik är dagsböter. Körkortet kan bli återkallat vid fortkörning, om överträdelsen inte är ringa, 5 Kap 3 § 4p Körkortslagen.

Med tanke på att du har kört mer än 40 kilometer i timmen fortare än vad som tilläts på vägen du körde kan ditt körkort dras in.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare