FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/11/2019

Vad händer vid missbruk av urkund?

Hejsan! Jag är 18 år och i fredags så glömde jag min legitimation på förfesten på väg till klubben. Väl där insåg jag detta och fick låna en kompis leg efter att hon kommit in med det. Jag blev tagen och ska på förhör med polisen, misstänkt missbruk av urkund. Vad kan hända min kompis? Några andra tips på hur jag och kompisen ska hantera situationen? Vi är båda 18 och utan tidigare anmärkningar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Missbruk av urkund regleras i 15 kap. 12 § BrB (Brottsbalken) och stadgar att den som sanningslöst åberopar identitetshandling för någon annan som gällande för sig gör sig skyldig till missbruk av urkund om detta innebär fara i bevishänseende.

Samma paragraf stadgar att även den person som lämnat ut denna urkund för att missbrukas gör sig skyldig till samma brott.

Detta är ett uppsåtsbrott, det krävs alltså uppsåt. Det krävs inte uppsåt att begå ett brott, utan det krävs bara uppsåt för att begå själva den kontrollerande handlingen. Har du använt urkunden har du haft uppsåt att använda den, och även när din kompis lämnade ut den hade hon uppsåt för att du skulle missbruka den.

Uppsåtsrekvisitet är således uppfyllt.

Sen är det rekvisitet fara i bevishänseende.

För att fara i bevishänseende ska föreligga måste det finnas en förväxlingsrisk mellan det aktuella förfalskade eller felaktigt ifyllda dokumentet och motsvarande äkta och korrekt ifyllda dokument. Dessutom måste det finnas en sannolikhet att dokumentet används som bevis och att det vid denna användning som bevis medför skada eller olägenhet. Uppfylls dessa kriterier föreligger fara i bevishänseende.

Det föreligger typiskt sett fara i bevishänseende vid utlånad legitimation, varför jag utgår från att det föreligger även här.

Straffskalan för detta brott är böter eller högst 6 månader i fängelse.

Vid påföljdsbedömningen tar man hänsyn till många olika aspekter, varför det är svårt för mig att berätta vilket straff du kommer att få om du blir dömd för brottet.

Det föreligger presumtion mot fängelse, alltså att domstolen ska döma till lindrigare straff än fängelse, 30 kap. 4 § brottsbalken (här). Det här kan brytas om brottet har ett högt straffvärde eller är ett så kallat artbrott. Missbruk av urkund har inte ett så pass högt straffvärde att presumtionen bryts och det här bör inte heller ses som ett artbrott.

Jag bedömer utifrån det du har skrivit att det inte föreligger några speciella omständigheter som talar för ett högt straff så som fängelse. Troligtvis kommer du att dömas till dagsböter. Dom om böter gallras (tas bort) i belastningsregistret efter 5 år, 17 § 9 p Lag om belastningsregister,(här).

Sammanfattningsvis så kan du och din kompis alltså bli dömda, och då blir det troligtvis dagsböter. Ni kommer få domen i ert belastningsregister, men den kommer som sagt försvinna efter 5 år. Dagsböterna utgår även från er inkomst så de lär troligtvis inte vara så höga.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare