Vad händer vid ringa narkotiabrott?

Hej, jag blev påkommen av polisen när jag stod vid en park och rökte cannabis. Jag hade ingenting på mig bara en liten joint. De bad med pissa i en burk och fick mig erkänna att jag har rökt. Trodde jag skulle få dagsböter på plats men de gav mig ett papper och sa att jag kanske går på tingsrätten. Kan ni hjälpa mig med det? tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller narkotika får man inte alltid böter, utan det kan istället leda till rättegång eller ett strafföreläggande.

Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och kommer antecknas i belastningsregistret, enda skillnaden är att det åklagaren inte väcker åtal och tar det till domstol.

Strafföreläggande innebär att åklagaren under sin förundersökning inser vilket straffet kommer bli samt anser att bevisen som finns kommer leda till en fällande och kan då istället utfärda ett strafföreläggande. För att kunna utfärda detta så måste några krav vara uppfyllda.

Det rör sig om ett brott där böter ingår i straffskalan. Det är uppenbart att rätten antingen dömer till böter eller villkorlig dom. Det får alltså inte riskera fängelse.

Du kan såklart välja att inte acceptera detta föreläggande och då går det istället till domstol.

Jag antar att det brott du begått är ringa narkotikabrott på grund av mängden cannabis.

Straffskalan här är minimum böter och max 6 månader i fängelse. Jag känner inte till tidigare brottslighet i detta fall (om det ens finns). Men det är väldigt osannolikt att du skulle dömas till annat än böter, kanske villkorlig dom beroende på andra omständigheter.

Sammanfattningsvis kommer du antingen få ett strafföreläggande eller att du ska närvara vid domstol, utgången kommer bli nästan densamma, troligtvis böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare