Vad har en ordningsvakt för befogenheter?

Måste man uppge id handling ifall en ordningsvakt frågar?

1. Kan ordningsvakter slumpmässigt fråga om id handling?

2. Om ordningsvakten anser att man har begått ett brott och ber om id handling, behöver man uppge det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall en ordningsvakt kan begära att få se någons legitimation slumpmässigt eller endast vid misstanke om brott.

Ordningsvakter jobbar för polisen och har således större befogenheter än biljettkontrollanter, väktare, osv. De får bl.a. avvisa eller avlägsna personer från ett visst område, om denne stör den allmänna ordningen eller om det behövs för att avvärja en straffbelagd handling (13 § och 29 § 3 st polislag). Därutöver har de vissa sidouppgfter (7 kap. 2 § RPSFS 2012:17). Dessa sidouppgfter hindrar inte att de t.ex. får besöka en restaurang och kontrollera gästernas ålder, sålänge de inte innebär att uppdraget om att upprätthålla allmän ordning försummas. Detta innebär alltså att ordningsvakter (trots att de inte ligger i ordningsvakters huvudsakliga uppgift) har befogenhet att kolla legitimation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare