Vad har jag för rättigheter och skyldigheter som vårdnadshavare om den andra vårdnadshavaren inte låter mig träffa mitt barn?

Har en dotter som är 14 år med diagnosen autism. Nu ligger jag och hennes mamma i skilsmässa. Dottern och min fd gick en kväll bara ut och kom inte in igen. Jag har nu inte fått träffa min dotter på två månader. Min dotter vill inte att jag skickar sms eller mejl längre enligt min fd. Dottern har inte svarat en enda gång under dessa två månader på mina sms och mejl. Min fd säger att hon bara följer dotterns bästa och gör inget åt saken. Helst ska jag inte göra något utan ska försöka glömma henne vilket skulle vara det bästa enligt min fd. Jag vill absolut ha kontakt och mår själv mycket dåligt över situationen. Min fråga är vad har jag för rättigheter och skyldigheter? Enligt socialförvaltningen i kommunen jag bor så kan jag inte göra något. Är det verkligen så?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar antar jag att ni för närvarande har delad vårdnad eftersom det är presumtionen för ett gift par, 1 kapitlet 1§ jämte 6 kapitlet 3§ Föräldrabalken (FB).

Dina rättigheter och skyldigheter

Vid delad vårdnad har du som vårdnadshavare rätt och skyldighet att bestämma om din dotters personliga angelägenheter tillsammans med hennes mamma som är den andra vårdnadshavaren, 6 kapitlet 11 och 13§§ FB.

Att bara ta med sig barnet, utan lov från dig som är vårdnadshavare, och inte komma tillbaka samt att du inte kan få kontakt med din dotter som är 14 år kan eventuellt anses vara egenmäktighet med barn som är ett brott enligt 7 kapitlet 4§ Brottsbalken (BrB).

Mammans agerande kan vidare anses vara ett missbruk av sitt utövande av vårdnaden. Detta medför för dig att det kan vara lönsamt för dig att väcka talan om ändring i vårdnaden enligt 6 kapitlet 7§ FB.

Socialförvaltningens uttalande

Av det jag berättat ovan ser du att det finns möjligheter för dig att försöka komma till rätta med ditt problem. Det jag rekommenderar om du vill försöka väcka talan mot henne är att se till att du kan bevisa att hon försvunnit med dottern och den kommunikation som ni haft där det framgår att du inte ska träffa din dotter.

Behöver du mer hjälp i frågan kan du ställa en ny fråga eller kontakta en av våra jurister.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare