Vad har jag rätt till i sambos bostad?

Hej.

Jag och min sambo ska separera. Vi köpte bostadsrätten (lägenhet) när jag var höggravid. Han har betalat allting och står som ägare. Vad jag har förstått så ska vi dela lika. Hur räknar man? Vår lägenhet är värderad till 3 miljoner och han lade in 800.000 i kontantinsats. Vi köpte den för 2.8 miljoner. Hur mycket är hälften av detta? Vad har jag rätt till här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden finns i sambolagen (SamboL).

Då ett samboförhållande avslutas ska en bodelning göras, i den ingår så kallad samboegendom. Samboegendom utgörs av sådant ni köpt för gemensamt bruk (SamboL 3 §), i ert fall ingår bostaden som samboegendom. Jag förutsätter att ni inte upprättat något samboavtal.

Det krävs att någon av samborna påkallar en bodelning för att det ska ske (SamboL 8 §). I en bodelning för samboende delas all samboegendom lika på, oavsett vem som köpt den. Du har alltså rätt till hälften av bostadens ekonomiska värde. Gällande bodelningar värderas egendom vid "den kritiska dagen", som innebär dagen då förhållandet upphörde. Det är alltså denna värdering som bestämmer hur mycket du har rätt till gällande samboegendomen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare