Vad har jag som hyresgäst för rättigheter i en mögelskadad hyresrätt?

Hej!

Vi flyttade in i våran hyresrätt i november 2019. Det började lukta mögel i mitten på november och hyresvärden tog 3 veckor på sig att åtgärda lukten(iallafall tillfälligt) varav 3 dagar med upprivet golv i delar av vardagsrummet, vilket medförde en del ytterligare huvudvärk då vi har två småbarn.

Har jag några rättigheter? Hyresvärden är lagom intresserad, det är kommunala hyresvärden så för bygden stor aktör. Det luktar mögel än och när de rev upp golvet så visade sig någon sorts mögel, som behandlades.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresvärden har en skyldighet att avhjälpa fel som uppstår i en hyresrätt. Detta ska ske inom skälig tid och om så inte sker har du som hyresgäst rätt att åtgärda felet, i ditt fall möglet, på hyresvärdens bekostnad. Du kan också ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Hyresnämnden beslutar då att möglet ska behandlas och inom vilken tid.

Jag tolkar dock din fråga som att hyresvärden har gjort ett försök att åtgärda möglet men inte lyckats helt. Som hyresgäst har du rätt att häva avtalet och begära skälig nedsättning av hyran för den tiden mögelskadan funnits. Detta gäller dock inte om hyresvärden kan bevisa att det är du som hyresgäst som orsakat skadan eftersom man som hyresgäst har en skyldighet att vårda den lägenhet man hyr.

Det är alltså endast om hyresvärden kan bevisa att det är du som hyresgäst som är ansvarig för möglet som hyresvärdens ansvar att åtgärda möglet förfaller. Eftersom hyresvärden ändå gjort ett försök att åtgärda felet tolkar jag det dock som att så inte är fallet.

Jag rekommenderar dig att i första hand vända dig till din hyresvärd igen och i andra hand vända dig till hyresnämnden om du upplever att hyresvärden är svåråtkomlig.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare