FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2020

Vad har man för rättigheter som misstänkt för ett brott?

Hej,

Jag hjälpt en kompis skicka pengar till utom lands som av 50000 och kommer fråga från polis efter 2 års, men dom registrerar mig som misstänkt och de säger det hans som jag någonting, men jag vill veta vad är mig rätt och vad man kan göra att borta från det problem, tack

Lawline svarar

Hej,

Till att börja med vill jag säga att jag förstår att det är en obehaglig situation när polisen hör av sig om en sådan här sak. Men då det inte framkommer mycket information kring din situation i din frågeställning så kan jag enbart ge dig allmänna råd kring när man är misstänkt för brott.

Om det brott du är misstänkt för kan som lägst ge ett straff på fängelse i sex månader eller mer så har du rätt till en offentlig försvarare (21 kap. 3a § rättegångsbalken). Det innebär i sådana fall att staten bistår dig med en försvarsadvokat. Därmed rekommenderar jag dig att fråga polisen om brottet du är misstänkt för är ett sådant brott som ger dig rätt till en offentlig försvarare.

Om du har rätt till en offentlig försvarare så är det din advokat, som du kan prata med om din situation och som sedan kommer företräda dig och hjälpa dig igenom detta på det sätt som är allra bäst för dig. En försvarsadvokat har alltid sin klients (i detta fallet dig) bästa för ögonen. Därmed råder jag dig verkligen att be om en försvarsadvokat om du har rätt till en sådan.

Ifall du inte har rätt till en offentligt försvarare som bekostas av staten så rekommenderar jag dig att ta hjälp av jurist eller advokat som du bekostar på egen hand om din ekonomi tillåter detta. Då det kan få dig att känna dig tryggare med hur du ska hantera situationen på bästa sätt.

I övrigt kan du be polisen att förtydliga dina rättigheter som misstänkt och förklara vad dessa innebär.

Till exempel har du som misstänkt rätt att inte medverka till utredningen av det brott du är misstänkt för om du inte vill. Det innebär att du till exempel kan välja att inte besvara polisens frågor. Du har även språkliga rättigheter vilket innebär att du kan ha rätt till en tolk om sådan behövs, så att du kan använda det språk du själv kan tala tillräckligt bra om du inte är svensk. Utöver detta har du även rätt att veta din ställning vid förundersökningen och du har rätt att kalla på förhörsvittne.

Jag hoppas du känner att du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller att ringa våran gratis telefonrådgivning!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare