Vad har man rätt till för påföljder om kemtvätten förstör klädesplagg?

Hej. Jag lämnade in min vinterkappa som jag brukar varje år inför vinten på kemtvätt.

Fick tillbaka kappan med sedvanlig plast på. Hängde in kappan i klädkammaren och eftersom det var varmt den dagen lät jag kappan hänga kvar en vecka till i klädkammaren.

När jag sen tog fram kappan och tog bort plasten såg jag att huvan som var fastsatt med 8 tryckknappar var borta.. huvan hade som kännetecken påsydda knappar i framkanten som skulle passa till ett skinn jag kunde fästa där vid kallare väder.

Som svar fick jag att detta skulle jag ha upptäckt samma dag som jag hämtade kappan. Har gjort detta många år men aldrig kollat om huvan satt kvar. Liksom lite nsturligtvatt utgå från att delarna finns med på ett klädesplagg.

Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Du beskriver att du lämnat in din vinterkappa på kemtvätt, vilket utgör en tjänst. Jag förutsätter även att du agerade som konsument. Konsumenttjänstlagen berör avtal om tjänster mellan konsumenter och näringsidkare. Mitt svar kommer således grunda sig på den lagen. Konsumenttjänstlagen hittar du här.

Först kommer jag att utreda om det är fel i tjänsten, om du reklamerat i tid och därefter vad du i sådana fall har rätt att utkräva från kemtvätten.

Fel i tjänst?

En tjänst anses felaktig om den avviker från vad du som konsument har rätt att kräva, oavsett om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller inte (9§ KtjL). När man lämnar in ett klädesplagg på kemtvätt borde man som konsument kunna förutsätta att samtliga delar på plagget sitter kvar. Att luvan på vinterkappan inte är kvar när du hämtar ut den är inget du ska behöva acceptera. Därför ska tjänsten anses vara felaktig.

Reklamation

När vi nu konstaterat att det är fel i tjänsten ska vi beröra frågan om reklamation. Du som konsument måste reklamera tjänsten till företaget inom skälig tid efter det att man märkt eller borde ha märkt felet (17§ KtjL). Så länge man reklamerar inom 2 månader så anses det vara i tid. Du skrev att det gick en vecka mellan att du hämtade kappan och att du upptäckte felet. Jag kommer att anta att du hörde av dig till kemtvätten relativt snabbt därefter, åtminstone inom loppet av tidsfristen. Att dessutom höra av sig till kemtvätten som du gjorde genom att beskriva felet räknas som en reklamation. Nu behöver du bara höra av dig och redogöra för vilka anspråk du har.

Dina möjligheter att utkräva påföljder

Du har alltså reklamerat i tid och kan således höra av dig till kemtvätten och kräva åtgärder. Vilka påföljder du har rätt till regleras i 16§ KtjL. Jag antar att du redan har betalat för tjänsten, annars har du rätt att hålla inne hela eller delar av betalningen tills det att kemtvätten åtgärdar felet (19§ KtjL). Du har som konsument rätt att kräva att kemtvätten åtgärdar felet med den borttappade luvan (20§ Ktjl). Kemtvätten ska i första hand få möjlighet att först försöka åtgärda felet på detta sätt. Om det dock är så att luvan är borttappad och att kemtvätten inte kommer kunna hitta och ge tillbaka den blir detta såklart svårt. Då kan du istället få rätt till prisavdrag eller att få häva köpet (21§ KtjL). Ett prisavdrag ska motsvara kostnaden för dig som konsument att åtgärda felet (22§ KtjL). För att kunna få häva köpet av tjänsten måste du kunna visa på att syftet med tjänsten överhuvudtaget inte är uppnådd och att kemtvätten borde insett detta (21§ st. 2 KtjL). Ytterligare en möjlighet för dig är att få ersättning för den skada du orsakas på grund av felet, eftersom den borttappade luvan medför en ekonomisk skada för dig (31§ KtjL).

Jag skulle alltså råda dig att höra av dig till kemtvätten igen och begära anspråk. Du har gjort en giltig reklamation som kommit in i rätt tid, att kemtvätten säger du skulle upptäckt felet samma dag stämmer således inte.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea Hood

Linnea HoodRådgivare