FrågaAVTALSRÄTTGåva05/01/2021

Vad ingår i begreppet inventarier vid gåvogivelse?

Hej, ingår fordon i en fastighet som tagits över genom gåvobrev där det i gåvobrevet står att fastigheten med "alla inventarier ingår"?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den skattemässiga definitionen av inventarier innefattar alla former av maskiner och tillgångar som används för stadigvarande bruk. Dock gäller den definitionen främst företagare vars tillgångar används i företaget.

Din undran gäller en ren avtalsrättslig fråga. Vad har gåvogivaren specificerat angående inventarierna? Har gåvogivaren sagt något specifikt kring de inventarier som ingår i gåvan gäller det. Det finns ingen objektiv definition på vad inventarier innefattar i det här läget, det är gåvogivarens avsikt och intention som är avgörande.

Försök kommunicera med gåvogivaren och begär ett förtydligande, så några missförstånd inte uppkommer.

Med vänliga hälsningar

Martin CarlehedenRådgivare