Vad ingår i en bodelning och arvet? Kan man testamentera efterarv hur man vill?

Hej! Jag har lite funderingar kring arv om särkullsbarn. Min man har sedan tidigare barn och vi har även gemensamma barn. Om min man skulle gå bort före mig så förstår jag att särkullsbarnen har rätt till sin del att ta ut direkt efter sin pappas bortgång medans våra gemensamma får vänta. Om man har bil ,husbil mm och min man står som ägare betyder det att detta då ingår i farsarvet samt om vi har ett gemensamt sparkonto .

Men vad händer om jag går bort först , jag vill ju att våra gemensamma barn ska få det aktuella morsarvet som finns vid min bortgång . Jag tänker är det inte som så att min man disponerar alla tillgångar och när han går bort så får mina barn både morsarv och fars arv? Tänker att han kan ju om han vill skänka pengar till sina särkullsbarn och då minskar våra gemensamma barns arv och då även morsarvet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och omständigheter

Du lever i nuläget med en man som har tidigare barn med någon annan och dessa är då särkullbarn. Samtidigt har ni gemensamma barn tillsammans. När du säger att han är din "man" förutsätter jag att ni är gifta och är därmed varandras makar (1:1 ÄktB).

Precis som du säger så har särkullsbarnen rätt att få ut sin del om deras pappa dör först (3:1 ÄB).

Eftersom du frågar vad som ska ingå i "farsarvet" tänker jag att det du frågar är vad som ingår i en bodelning, då det påverkar vad som ingår i arvet. Det handlar inte om vem som står som ägare på en egendom när dina barn ska få arv vilket jag ska förklara nedan.

Sedan ska jag besvara vad som händer om du går bort först och hur mycket som din make kan testamentera bort. Det vill säga om din man kan "skänka" bort den arvsrätt som era gemensamma barn har tillsammans.

Vad som ska ingå i ert arv

När någon av er dör så upplöses äktenskapet (1:5 ÄktB). En bodelning är fördelning av egendomarna som kommer ligga till grund för hur mycket arv som barnen ska få (9:1 ÄktB). Bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då dödsfallet inträffar (9:2 ÄktB). I en bodelning ska giftorättsgodset ingå. Det är den egendomen som båda makarna äger (10:1 ÄktB). Allt som inte är giftorättsgods är enskild egendom (7:1 ÄktB). Enskild egendom är sådan egendom som man särskilt har bestämt inte ska ingå i bodelningen genom ett äktenskapsförord (7:2 1st 1p och 7:3 ÄktB). Sedan finns det även undantag för giftorättsgods exempelvis om ena maken har fått ett arv där arvlåtaren sa att egendomen skulle vara enskild (7:2 ÄktB).

Detta betyder att det inte spelar någon roll om din man står som ägare på bilen eller husbilen. När en av er dör så ska egendomen som ovan förklarat indelas i giftorättsgods eller enskild egendom. Så exempelvis det gemensamma sparkontot är giftorättsgods. Om ni inte har skrivit in att bilen eller husbilen ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord så är det giftorättsgods. Det kan finnas särskilda omständigheter som är uppräknade i 7:2 ÄktB som medför att bilen eller husbilen är enskild egendom om maken har ärvt pengar som han har köpt bilen eller husbilen för eller fått dem i gåva med förbehåll att de ska vara enskild egendom.

När det är klargjort vad som är giftorättsgods så ska makarnas andel i boet beräknas. Jag har väldigt lite kunskap om era egendomsförhållanden men ska av det jag vet ni äger förklara hur själva bedömningen går till. I detta fallet så är en del av din makes andel i boet bilen, halva gemensamma sparkontot och husbilen. Din del är halva gemensamma sparkontot (11:1 ÄktB). Sedan görs ett avdrag från era skulder. Exempelvis då din make äger en bil och en husbil så finns det en risk att han har exempelvis ett huslån. Efter detta avdrag så ska resterande egendom läggas samman och delas på vardera make (11:3 ÄktB).

Så låt oss säga att det är du som har dött först. Som du kan läsa i stycket ovan så finns det då en del av bodelningen som kommer från dig, detta är din kvarlåtenskap som ingår i arvet.

Vad händer om du dör först?

Så låt oss säga att det är du som har dött först. Som du kan läsa i stycket ovan så finns det då en del av bodelningen som kommer från dig, detta är din kvarlåtenskap som ingår i arvet.

Denna kvarlåtenskapen kommer tillfalla din make (3:1 ÄB). Din make får inte testamentera bort den egendomen som ska komma till era gemensamma barn. Därmed så kan din make inte skänka bort pengarna till särkullbarnen eller förminska den arvsdelen (3:2 1st 2m ÄB). Det finns en indelning mellan fri förfoganderätt och full äganderätt. Fri förfoganderätt innebär att man får använda pengarna hur man vill exempelvis köpa saker eller sälja tillgångar medan full äganderätt innebär att man även får testamentera pengarna. Din make i detta fallet har endast fri förfoganderätt.

När din make dör så ska hälften av hans egendom fördelas till era gemensamma barn (3:2 1m ÄB). Så låt oss säga att din make har 2 000 000 kr så ska 1 000 000 kr ges till dina gemensamma barn i form av ditt arv. Sedan fördelas de resterande 1 000 000 kr på alla barnen som din make hade (2:1 ÄB).

Sammanfattning

Jag har förklarat att när någon av er dör så görs en bodelning där hälften av eran sammanlagda egendom, avdraget skulderna, ska fördelas på er två. Jag har även förklarat vad som ska ingå i bodelningen och att det inte spelar någon roll vem som exempelvis bilen eller husbilen står på. Sedan har jag även förklarat vad som händer om du dör först och att din make inte kan "skänka" bort din del av kvarlåtenskapen.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare