Vad ingår i en bostadsrättsförenings årsavgift och när kan föreningen höja avgiften?

Hej!

Finns det någon praxis kring vad som skall ingå i en årsavgift för en bostadsrätt samt kan årsavgiften höjas hur som helst?

Lawline svarar

Enligt 7 kap 14 § Bostadsrättslagen har en förening rätt att ta ut en årsavgift för kostnader som uppstår till följd av den löpande verksamheten i föreningen.

Enligt lagens förarbeten (se propositionen) ska årsavgiften täcka kostnader för exempelvis räntor, amorteringar, skatter, försäkringar, fastighetsförvaltning, el, vatten, uppvärmning, renhållning m.m. samt avsättningar till fonder. Vad som kan anses som en tillåten utgift och därmed kan finansieras via årsavgiften ska framgå av de normer som gäller enligt föreningens stadgar. I praxis (se NJA 1989 s 751) har Högsta Domstolen t. ex. funnit att finansiering av anslutning till kabel-tv nät var en kostnad som i enlighet med de normer som gällde för den aktuella föreningens stadgar, kunde tas ut via årsavgiften.

Enligt 9 kap 5 § ska det framgå av stadgarna hur uträkningen av årsavgiften görs ( se punkt 5). Det är alltså inte fråga om ett fixerat belopp, utan årsavgiften bestäms enligt en beräkningsgrund. En ändring av beräkningsgrunden kräver ett stämmobeslut som enligt 9 kap 23 § blir giltigt om samtliga röstberättigade i föreningen gått med på beslutet, eller om beslutet fattas av två på varandra följande föreningsstämmor av minst tre fjärdedelar av de röstande på den senare stämman.

Som jag tolkar lagen kan årsavgiften variera från en beltalningsperiod till en annan, så länge som kostnaden hänför sig till den i stadgan fastställda uträkningen. Årsavgiften kan med andra ord inte höjas hur som helst, men det finns ett visst spelrum. Handlar det däremot om en väsentlig höjning av kostnaden, kan det i ditt fall vara fråga om en felaktig uträkning av årsavgiften eller en eventuellt en ändring av beräkningsgrunden. För att få en uppfattning om läget rekommenderar jag att du läser i stadgan och tar reda på hur uträkningen görs i din bostadsrättsförening.

Vänligen,
Ellen HägerströmRådgivare