Vad ingår i lösöre vid dödsfall som sambo?

Min sambo dog och jag ärver halva hans hus och lösöret.

Hans söner ärver resten.

Vad ingår i lösöre?

Jag förstår att porslin, möbler och sådana saker ingår. Min sambo hade en massa cigarrer - dessa har sönerna och jag redan delat på. Han samlade även på sprit. Är detta lösöre? Givetvis ska de få ta del av hans whiskysamling så klart. Vill bara veta?

Tror inte att grabbarna är giriga - men har hört kommentaren. "Pappa gav ju dig halva huset och halva bohaget". Obehagligt att ha hört! Vi har levt ihop i 13 år - han dog så snabbt...

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är såklart tillåtet att fritt dela upp egendom som ni kommer överens om, men jag har i mitt svar utgått från hur lagen är utformad i händelse av att ni inte kommer överens.

Först vill jag bara förtydliga att sambo ärver inte varandra, om det inte finns ett testamente. Lösöre är en bred term som innebär alla lösa saker. Från sambolagens utgångspunkt så nämns bohag, vilket inte är samma sak som lösöre utan en snävare term. T.ex. är en bil lösöre men en bil utgör inte bohag. Lösöre är inte en term som används vid bodelning för sambo.

Om en sambo avlider ska, om den andra sambon kräver det, en bodelning göras och samboegendomen fördelas (8 § sambolagen). Som samboegendom räknas bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk ().

Det innebär alltså att egendom som inte inköpts under samboförhållandet och inte varit avsett att nyttjas gemensamt ingår inte i en bodelning. T.ex. möbler som ena parten haft med sig från tidigare bostäder innan samboförhållandet räknas inte som samboegendom eftersom det inte är köpt för gemensamt bruk.

Proslin, möbler och saker för ett gemensamt hem räknas vanligtvis som samboegendom, om det är köpt under samboförhållandet (6 §).

För att avgöra om cigarr- och spritsamlingen ska räknas som samboegendom måste en bedömning av syftet med köpen av samlingarna göras. Därför behöver en bedömning göras av omständigheterna i just ditt fall, men generellt är min uppfattning att om syftet med en samling är gemensamt och en samling för båda parterna så utgör en samling samboegendom. Om syftet med en samling är tydligt att samlingen bara tillhör en av parterna är min bedömning att samlingen inte utgör samboegendom och då inte ingår i bodelningen.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att sambor ärver inte varandra men vid ett dödsfall kan en bodelning göras där all samboegendom fördelas. Som samboegendom räknas som huvudregel bara bostad och bohag som är inköpt för gemensamt bruk och/eller till det gemensamma hemmet.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare