Vad innebär "andrahandsuthyrning" enligt lagen?

Hej,

Jag har en fråga gällande gränsdragningen för andrahandsuthyrning. Om jag, min sambo och min dotter besöker min mamma över en helg och min mamma väljer att sova hos någon annan under nätterna, men kommer hem till sin lägenhet på dagarna, skulle detta räknas som andrahandsuthyrning och kräva tillstånd av hyresvärden?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din mor har en hyresrätt. För frågor om hyresrätter finns reglerna i 12 kap. Jordabalken (JB). Det finns dock ingen lagregel i 12 kap. JB som reglerar tillfälligt besökande och närstånde gäster på det vis du beskriver er relation samt vistelse.

Lite kortfattat kan dock redogöras för vad en andrahandsuthyrning i laglig mening avser. Med andrahandsuthyrning menas att hyresgästen upplåter lägenheten i dess helhet i andra hand. Innebörden av detta är att uthyrningen sker till någon som får en självständig rätt att nyttja lägenheten. Denna definition framgår av bl.a av 12 kap. 40 § JB. Då din mor kommer ha möjlighet att fritt vistas i lägenheten kan du/ni inte anses ha en rätt till självständigt brukande i den bemärkelsen som lagen anger.

Din mor behöver alltså inte begära tillstånd av hyresvärden om du och din familj ska besöka henne. Dock bör det noteras att hon bär ansvaret för er och era handlingar i lägenheten under den tid ni vistas i den. Med detta innebär att hon kan bli ansvarig om någon av er på något vis skadar lägenhetens inre på ett vårdslöst sätt som inte räknas till "normalt slitage". Detta framgår av 12 kap. 24 § JB. Hon kan dock inte bli ansvarig för olyckshändelser!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare