Vad innebär brottet "grov fridskränkning"?

Hej!

Min dotter som är nu 13 år har anmält sin far för misshandel. Det har framkommit att han har sparkat på henne när hon satt på golvet. En annan gång kastat en kökskniv som hade landat precis framför henne o gått i två bitar. Det sista som jag fick se var när han tog strypgrepp på henne o då gjorde jag anmälan. Hon har blivit kränkt med elaka ord som horans barn o min son har han kränkt med ord som homosexuell. Eftersom han ej har slagit min son blev det ingen anmälan för sonen. Kniven har min son som är 14 år fått vittna. Min fråga är ifall detta är ringa misshandel av ett barn som har varit med om mycket på en längre tid som 3år?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilket brott en förälder gör sig skyldig till då denna vid upprepade tillfällen misshandlar sitt/sina barn samt vilken påföljd som kan bli aktuell.

Det beteende du beskriver utgör förmodligen grov fridskränkning snarare än misshandel. Vad som anses som grov fridskränkning definieras i 4 kap. 4a § Brb. För att det ska röra sig om grov fridskränkning krävs att personen begått brottsliga handlingar enligt 3, 4, 6 eller 12 kap. BrB, dvs brott mot liv och hälsa, brott mot frihet och frid, sexualbrott eller skadegörelsebrott. För att det ska röra sig om grov fridskränkning krävs också att det ska vara minst 2 brottsliga gärningar av den angivna typen. Som huvudregel brukar man säga att ju allvarligare brott desto mindre antal krävs för att beteendet ska anses som upprepat. Den som gjort sig skyldig till grov fridskränkning kan dömas till fängelse i lägst nio månader och högst sex år.

Jag skulle rekommendera att ni upprättar en polisanmälan avseende samtliga händelser som du har beskrivit i frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare