Vad innebär det att ett utslag undanröjs?

Hej!

Jag har begärt återvinning om ett utslag hos kronofogden.

Har fått ett brev från tingsrätten där det står att utslaget undanröjs, vad innebär det? Försvinner utslaget?

Med vänlig hälsning Birgitta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett utslag hos Kronofogdemyndigheten utgör en exekutionstitel, 3 kap. 1 § p.8 utsökningsbalken. En exekutionstitel är en skriftlig handling som enligt lag får ligga till grund för verkställighet hos kronofogdemyndigheten.

Ett undanröjande av utslaget innebär att kravet inte längre är fastställt och verkställbart. De exekutionsrättsliga grunderna föreligger inte längre och verkställighet hos kronofogden kan inte längre begäras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare