Vad innebär det att testamente endast får verkan mellan rättegångsparterna?

vad betyder detta i en dom? " Domen om att testamentet förklaras ogiltigt FÅR VERKAN ENDAST MELLAN PARTERNA I RÄTTEGÅNGEN, I förhållande till andra arvingar som godkänt eller inte klandrat testamentet blir TESTAMENTET GÄLLANDE TILL FÖRMÅN FÖR XXXXXXX.?

Alltså parterna är XXXX och en av arvingarna som inte vill att Xxxx ska ärva.

Allmänna arvsfonden och alla andra har godkänt att XXX ska ärva

Men just den texten vad menas?.

På vanlig svenskA

Tack

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lydelsen som du skriver innebär att det som bestäms i rätten endast gäller för de parter som är i rättegången. Exempelvis om någon har klandrat ett testamente och får rätt i domstol så innebär det att testamentet är ogiltigt endast på det sätt att den som klandrat får sin rätt även om det stod något annat i testamentet.

Testamentet blir inte ogiltigt i sig efter en dom, utan det som står kommer gälla för alla andra, dvs de som har godkänt testamentet eller valt att inte klandra det. För dem kommer testamentet ha sin verkan utifrån vad det står i testamentet.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med vilka som var parter, så kan ej förtydliga mer utifrån just din situation. Men jag hoppas att detta gav mer klarhet för dig och besvarade din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare