Vad innebär efterarvsrätt?

Detta är en följdfråga till frågan "Ärver jag och min bror vår ingifta faster om vår farbror går bort först och vår ingifta faster inte har några nära släktingar?", ställd och besvarad den 2020-09-29 i ARVSORDNING. https://lawline.se/answers/arver-jag-och-min-bror-var-ingifta-faster-om-var-farbror-gar-bort-forst-och-var-ingifta-faster-inte-har-nagra-nara-slaktingar

Frågan har diskuterats i annat forum där vissa är av åsikten att farbrors legala arvingar har något som heter efterarvsrätt?

En person nämner att dennes farfars brors änka nyligen gick bort (inget blodsband mellan personen och den farfaderns brors änka, med andra ord) och denne person fick ta del av arvet, trots att inget testamente fanns. Hur går det ihop?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Efterarvsrätt
Det är mycket riktigt det du säger om att det finns något som heter efterarvsrätt. Jag ska förklara vad det innebär utifrån exemplet du nämner om en farfar (A), hans avlidna bror (B) och änkan (C) han då lämnat efter sig vid sin död.

Eftersom B var gift gick all hans kvarlåtenskap till C i enlighet med 3 kap. 1 § ÄB. När sedan C dör kommer den "kvotdel" av hennes kvarlåtenskap som utgörs av det arv som hon erhöll från B att gå i efterarv till B:s arvingar, som exempelvis A och eventuella andra syskon. För att ta reda på hur mycket av C:s kvarlåtenskap som består av efterarv från B räknar man ut hur stor andel som arvet hon erhöll utgjorde i förhållande till den egendom som hon ägde vid hans bortgång. Exempel:

B lämnar 500 000 kr efter sig. C har 100 000 kr själv, vilket innebär att hon med arvet har 600 000 kr, där fem sjättedelar består av B:s arv. När hon sedan går bort ska fem sjättedelar av hennes kvarlåtenskap ges i efterkrav till B:s arvingar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och undrar du något annat är det bara att höra av dig!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare