FrågaEKONOMIÖvrigt27/01/2019

Vad innebär förgävesavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett förgävesavtal eller ett förgäveskostnadsavtal är ett slags avtal som innebär att någon åtar sig att betala för de kostnader som uppstår om ett visst projekt avbryts. Som exempel kan nämnas att en kommun beslutar att avbryta ett byggprojekt. Om det finns ett förgävesavtal mellan kommunen och byggföretaget blir kommunen skyldig att ersätta alla nedlagda kostnader som byggprojektet har lett till. Som jag har förstått det, förekommer s.k. förgävesavtal ofta i samband med projektering.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare