Vad innebär fri förfoganderätt?

Hej,

I min mans testamente finns inskrivet att jag har fri förfogande rätt över vår lägenhet som han innan äktenskapet ägde 100%. Vid ev bortgång av min man ( Det finns särkull barn på hans sida som då redan ärvt din lagliga del) kan jag då sälja lägenheten och köpa en mindre, billigare lägenhet. Och kan jag använda ev. pengar som blir från försäljningen att renovera den mindre lägheten. Eller förlorar jag rätten till orubbat bo/fri förfogande vid en ev försäljning.

Tacksam för hjälp med att reda ut frågetecknen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär fri förfoganderätt?

Om du ärver något med fri förfoganderätt innebär detta att du kan använda egendomen hur du än önskar, till exempel kan du sälja den. De enda inskränkningarna när man ärver något med fri förfoganderätt, vilket också utgör gränsen mot full äganderätt, är att man inte får testamentera bort egendomen och inte heller ge bort en väsentlig del av egendomen. Dessa inskränkningar finns för att skydda de som kommer ärva i efterhand, i ditt fall din mans särkullbarn.

Du kan alltså sälja lägenheten du ärvt med fri förfoganderätt och använda pengarna för att köpa en ny lägenhet. Det enda du inte kan göra är testamentera den till någon annan än din mans särkullbarn, och inte heller ge bort en väsentlig del av den till någon annan.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare