Vad innebär giftorättsgods och bör jag upprätta äktenskapsförord eller testamente?

Hej!

Skulle vilja veta mera om begreppet giftorätt?Är för närvarande gift med en kvinna men vi har inga gemensamma barn jag har en son sen tidigare och två barnbarn hon har två barn och tre barnbarn vi har äktenskapsförord och ett Testamente där min son ärver ett fritidshus jag vill nu riva upp båda handlingarna.Är det bättre att skriva ett Testamente eller låta juridiken ha sin gång.Men som sagt det mest intressanta för mig är att få reda på rent konkret vad giftorätt innebär i mitt fall!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad innebär giftorättsgods för dig?
Till att börja med så är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgodset kan utgöra allt möjligt, dvs. pengar på ett bankkonto, en bil eller en bostad. Ifall ni inte har fått dessa saker genom t.ex. testamente eller gåva med förbehåll att det ska vara er enskilda egendom, utgör det giftorättsgods och din maka kommer får ta del av det till lika stor del som du.

Det innebär att om ni skulle skilja er eller någon av er dö, kommer allt giftorättsgods ni äger att delas upp i hälften var vid en bodelning (9 kap. 1 § äktenskapsbalken, jämte 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Om du och din maka vill lämna viss egendom utanför bodelningen, får ni avtala om att vissa saker ska utgöra er enskilda egendom i ett äktenskapsförord.

Är det bättre att skriva testamente eller låta juridiken ha sin gång?
Det beror helt enkelt på om du har några speciella önskemål. Vill du inte att din son ska ärva just fritidshuset bör du förstöra alla exemplar av ditt testamente. Då kommer din fru vid din död ärva efter dig (3 kap. 1 § första meningen ärvdabalken). Däremot då ni båda har barn utanför äktenskapet, så kallade särkullbarn, kommer t.ex. din son ha rätt att få ut sin arvslott direkt efter din död (3 kap. 1 § andra meningen ärvdabalken). Därför, om det är något speciellt som du vill att din fru eller son ska ärva, bör du skriva ett testamente. I annat fall kan du bara låta juridiken ha sin gång.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare