Vad innebär laga kraft? Kan man garanteras att ens överklaganden kommer in i tid?

Laga kraft.

Som icke jurist och dessutom en utlänning, har jag svårt att fatta realiteten.

Laga kraft är en viktig förvaltningsrätt princip?

Ett beslut som inte överklagas inom föreskriven tid vinner laga kraft.

Dvs. beslutet eller domen gäller.

Men dagens extremt dåligt fungerande och opålitligt statiga posts verksamhet mina skrivelser med överklagan brukar inte komma fram i tid.

Finns något hjälp för det?

Jag kan maila till en myndighet typ tre dagar efter att brevet blev skickat i väg och frågat om skrivelse kom fram. Får svar: nej. Frågar om jag kan få skicka kopia. Svarte är: ja. Skickar kopia och frågar igen efter några dagar om brevet kom fram. Får svar: nej. Vi kan fortsätta – fast hur länge?

Det här funkar inte.

Annan lösning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Laga kraft

Precis som du skriver så är begreppet "laga kraft" en central förvaltningsrättslig princip. Principen innebär att en dom inte längre kan överklagas, och att den därmed gäller oinskränkt. I de allra flesta fall innebär detta också att en dom kan verkställas utan hinder. En dom gäller alltså från den tidpunkt som den meddelas, men att den vinner laga kraft innebär att saken definitivt är avgjord och att den inte kan överklagas.

Tidsfristen att överklaga (och därmed förhindra att domen vinner laga kraft) enligt förvaltningslagen är tre veckor från det att domen meddelades.

Enligt förvaltningslagens bestämmelser ska överklagandet komma in till den beslutande myndigheten. Det specificeras inte i lagen hur detta ska gå till, men handlingen måste komma den beslutande myndigheten till handa inom tre veckor från det att beslutet/domen meddelades. Huruvida detta görs via post eller genom att man självmant kommer in med brevet till myndigheten är helt upp till var och en. Om en postleverantör inte sköter sitt jobb är det givetvis beklagligt, men det är en sak mellan den som skickar posten och den som ska befordra den, och rättsväsendet är egentligen inte inblandat i den relationen. Jag skulle rekommendera att du prövar andra sätt att befordra dina handlingar om du stöter på ett sådant motstånd hos det företag du tidigare använt. Rekommenderade brev eller budfirmor kan vara förslag på lösningar för att få dina handlingar att komma fram.

Jag hoppas att du funnit mitt svar användbart!

Lucas CyrénRådgivare