FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/05/2018

Vad innebär negativ rättskraft?

Hej!

Jag är läkare och måste göra en författningskunskap kurs.

Jag vill ha hjälp med några ingrepp.

Vad innebär negativ rättskraft??

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Negativ rättskraft är en rättsföljd av en dom. När en dom inte längre kan överklagas (normalt sett tre veckor efter det att den meddelades) vinner domen laga kraft. När en dom vunnit laga kraft har den också fått rättskraft. Rättskraften har två huvudsakliga funktioner. Den negativa rättskraften innebär att ett mål om en fråga som redan har prövats inte får prövas igen. Ett vanligt sätt att uttrycka det på är att man helt enkelt inte får pröva samma sak igen, också kallat res judicata. Negativ rättskraft inträder både i tvistemål och i brottmål. I rättegångsbalken hittar du negativ rättskraft i tvistemål i 17 kap 11 § och i brottmål i 30 kap 9 §.

Exempel på negativ i rättskraft i tvistemål: A väcker en talan om B för att få betalt i enlighet med Kontraktet i juni. A vinner målet och domen överklagas inte inom tre veckor och vinner alltså laga kraft. B väcker i augusti en talan om att B inte ska anses betalningsskyldig för Kontraktet. Denna talan får inte väckas då den rör samma sak – betalningsskyldighet för B ur Kontraktet. Det är samma parter, samma grund och rör samma rättsförhållande.

Negativ rättskraft hindrar alltså en att en ny prövning eller ett nytt mål om samma sak prövas igen. Positiv rättskraft å andra sidan innebär att en dom har bevisverkan i en senare fråga. Det innebär att en dom kan påverka utgången i en efterföljande process utan att vara bindande. Domen kan istället åberopas som bevis.

Exempelvis om en man ansöker om fastställande av faderskap i den första processen. Han vinner och domen vinner laga kraft. Därefter ansöker han om delad vårdnad om barnet. Domen i första processen kan då användas som bevisning i målet för att styrka hans talan om delad vårdnad. Däremot, innebär domen inte att talan inte får prövas igen eftersom att frågan om vårdnad inte avgjordes i processen om faderskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare