Vad innebär preskriptionslagen 7 § 3 st. och vilka slags fordringar omfattas av den?

Enligt 7 § 3 st. kan preskriptionstiden inte förlängas på detta sätt (menas brevutskick?) mer än en gång. Ett skäl till detta är att en borgenär inte skall ha möjlighet att en gång om året väcka talan mot en gäldenär som han inte lyckas komma i kontakt med och på så sätt förlänga fordringens preskriptionstid i all evighet. Detta skulle strida mot syftet med regleringen kring fordringars preskription.

Gäller detta konsumentfordringar 3 åriga eller 10 åriga

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad 7 § 3 st. i preskriptionslagen (PskL) innebär och vilka slags fordringar som paragrafen handlar om.

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad PskL 7 § 3 st. innebär och sedan för vilka fordringar som paragrafen omfattar. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Vad innebär PskL 7 § 3 st.?

Huvudregeln är att preskriptionen av en fordran avbryts om borgenären väcker talan eller på annat sätt åberopar fordran mot gäldenären i domstol, se PskL 5 § 3 p. Ett undantag till detta är dock om gäldenären inte underrättas om att borgenären har väckt talan om fordringen, se PskL 7 § 2 st. Så om gäldenären inte underrättas om detta avbryts alltså inte preskriptionstiden för fordringen, men preskriptionstiden löper ut senast ett år efter att den rättsliga processen avslutats, se PskL 7 § 2 st. 2 men. Preskriptionstiden kan alltså förlängas i upp till ett år i dessa fall. Det PskL 7 § 3 st. innebär är att denna förlängning av preskriptionstiden enbart kan ske en gång. Detta, precis som du säger, för att borgenären inte ska kunna hålla fordringen vid liv för alltid genom att väcka talan mot gäldenären en gång om året. PskL 7 § 3 st. handlar alltså inte om brevutskick utan är en begränsning av förlängningen av preskriptionstiden enligt PskL 7 § 2 st.

Vilka slags fordringar omfattar PskL 7 § 3 st.?

Huvudregeln är att fodringar har en preskriptionstid om 10 år, se PskL 2 § 1 st. De flesta konsumentfordringar har dock en preskriptionstid på 3 år, se PskL 2 § 2 st. Oavsett vilken slags fordran det rör sig om så är PskL 7 § 3 st. tillämplig. Paragrafen gäller alltså både konsumentfordringar och andra fodringar

Sammanfattning

Det PskL 7 § 3 st. innebär är att en förlängning av preskriptionstiden enligt PskL 7 § 2 st. enbart kan göras en gång. I praktiken innebär detta att om borgenären väcker talan om en skuld men gäldenären aldrig får reda på detta så kan preskriptionstiden för skulden ändå förlängas i upp till ett år, men genom PskL 7 § 3 st. kan detta enbart göras en gång. PskL 7 § 3 st. innebär alltså att det bara går att använda sig av den ettåriga förlängningen av preskriptionstiden en gång och har ingenting med brevutskick att göra. PskL 7 § 3 st. gäller för alla sorters fordringar oavsett om det handlar om konsumentfordringar med en preskriptionstid om 3 år eller andra sorters fordringar med längre preskriptionstid.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare