FrågaSKATTERÄTTAvdrag27/07/2021

Vad innebär rätten till grundförbättringsavdrag?

Jag har 189000 att dra av i grundförbättringar. Vad innebär det? Jag har under fem år är lagt nya golv i hela huset.

För jag tillbaka pengar eller vad betyder det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vad rätten till grundförbättringsavdrag innebär och specifikt om det innebär att du har rätt till att få tillbaka pengar.

Vad innebär rätten till grundförbättringsavdrag?

Rätten att göra avdrag för grundförbättringar kallas även rätt till grundförbättringsavdrag. Avdraget innebär att du får dra av utgifter som du har haft för att förbättra bostaden när du räknar ut om försäljningen av din bostad ska deklareras som en vinst eller förlust. När man har gjort s.k. grundförbättringar så får man göra avdrag med hela utgiften. Eftersom du skriver att du har rätt att göra avdrag för grundförbättringar så utgår jag från att det är oproblematiskt att kraven för att det rör sig om en grundförbättring uppfyllda.

Grundförbättringsavdraget innebär alltså inte direkt att du får pengar tillbaka utan istället innebär det att du har rätt att dra av utgifterna om i ditt fall 189 000 kr när du räknar ut en vinst eller förlust vid försäljningen av huset. Avdraget görs i deklarationen.

Vill du läsa mer så rekommenderar jag skatteverkets sida, du kan nå information via följande länk: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/avdragforrenoveringarochnybyggnad/grundforbattringar.4.3f4496fd14864cc5ac9132ac.html.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Karin PihlRådgivare