Vad innebär skylten ”rastning av hundar förbjuden”?

Hej!

Jag har haft mycket problem med min styrelse.

Och nu har jag precis köpt en valp som är 10v gammal. Han får gå max 10min per dag och vi har därför hittat en bra gräsplätt utanför gården som han gör sina behov på. Givetvis plockar vi upp efter oss. Alla som bor på gården kommer alltid fram och vill hälsa och tycker han är jättesöt. Nu har föreningen satt upp en skylt där att man inte får rasta sin hund. Och direkt när dem satte upp den kom den äldre damen från styrelsen ut och förklarade för mig varför dem satt upp den. Jag vill bara veta om detta betyder totalförbud? Vad händer om jag fortsätter att gå till gräsplätten? Förutom tillsägelse från den äldre damen ;)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du måste respektera skylten som har satts upp

Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 9 § första stycket ska bostadsrättshavaren vid användning av sin lägenhet bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Bostadsrättshavaren ska även rätta sig efter de särskilda regler som bostadsrättsföreningen meddelar. I ditt fall innebär det att du måste respektera den skylt som har satts upp. Om du inte respekterar skylten som har satts upp kan det på sikt leda till att du inte längre får bo kvar.

Vad innebär skylten?

Eftersom du måste respektera skylten så är frågan vad skylten faktiskt innebär. Även om bostadsrättföreningen har satt upp skylten så rör det sig inte om ett totalförbud. Din hund ska däremot givetvis vara kopplad och ni ska plocka upp efter er. Eftersom du skriver att ni alltid plockar upp efter er så har jag svårt att se att bostadsrättsföreningen kan vidta åtgärder mot er. Med tanke på att ni plockar upp efter er så måste det anses innebära att ni "bevarar sundhet, ordning och gott skick utanför huset" vilket innebär att bostadsrättsföreningen inte ska kunna säga upp er nyttjanderätt till bostadsrätten. Däremot skulle jag rekommendera att ni respekterar skylten som har satts upp genom att gräsplätten inte bör vara den huvudsakliga platsen för rastning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare