Vad innebär solidariskt skadestånd?

Hej det är så att jag och två andra polare har blivit dömda till att betala cirka 400000kr i skadestånd och det är till flera olika försäkringsbolag och detta ska betalas solidariskt jag undrar om det är så att skulden senare går vidare till kronofogden vilket den ser ut att göra kommer skulden där att delas på tre så att alla betalar sin del eller finns det chans att försöka kommunicera med dem och framföra att man bara vill betala sin del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om domstolen dömt ut att skadestånd ska betalas solidariskt innebär det att den skadeståndsberättigade kan vända sig till vem som helst av de skadeståndsskyldiga (i regel den som det finns tillgångar att ta i anspråk hos). Om du har tillgångar men vägrar att betala kommer dina tillgångar att utmätas med hjälp av Kronofogdemyndigheten. Tyvärr lär du inte nå framgång med att du bara ska betala din egen del; själva syftet med det solidariska skadeståndsansvaret är att den brottsutsatte så enkelt som möjligt ska få upprättelse.

Om vi antar att du har tillräckliga medel för att betala hela skadeståndet och så sker, antingen genom att du frivilligen betalar eller genom utmätning av dina tillgångar, har du en regressfordran på de andra skadeståndsskyldiga. Regressrätten innebär att du har rätt att kräva de andra på deras del av skadeståndet som du betalt. Som exempel innebär det att om ni solidariskt är betalningsskyldiga för 400.000 kronor och hela beloppet utmäts hos dig så har du en regressfordran på dina två vänner med ca 133.000kr / person.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare