FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/10/2021

Vad innefattas i "allvarlig psykisk störning"?

Hej!

Jag undrar om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar alltså typ adhd, asperger, autism osv kan räknas som en allvarlig psykisk störning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du undrar alltså vad som innefattas in begreppet "allvarlig psykisk störning".

Allvarlig psykisk störning

Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp som återfinns i brottsbalken, i bland annat 31:3 BrB. Vid val av påföljd måste domstolen beakta om personen som handlat brottsligt gjort detta under påverkan av allvarlig psykisk störning. Om så är fallet brukar personen dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.

På beställning av domstolen utför Rättsmedicinalverket en rättspsykiatrisk undersökning som har till syfte att besvara dels huruvida personen handlat under påverkan av en allvarlig psykisk störning och dels om personen fortfarande lider av sådan störning.

Vad innefattas?

Avgörande för om person lider av en allvarlig psykisk störning är effekterna av den psykiska ohälsan eller beteendestörningen - alltså om personen inte klarar av vardagen, relationer, arbete samt att förhålla sig till lagar och normer.

De allra flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan även röra sig om störningar med svårt tvångsmässighet eller psykotiska episoder. I enstaka fall kan det vara personer med svår hjärnskada, allvarlig demens eller svår utvecklingsstörning - dock i kombination med psykosliknande symtom.

Enligt Rättsmedicinalverket är dock majoriteten av de som utreds inte mentalt friska - de allra flesta lider av någon typ av mental ohälsa. Detta medför dock inte per automatik att personen bedöms lida av allvarlig psykisk störning.

Slutsats

Det finns ingen enhetlig definition av det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning, utan lagar, förarbeten och praxis styr vad som ska anses innefattas i begreppet.

Det är inte uteslutet att de funktionsvariationer som du listat i frågan skulle kunna innefattas i begreppet allvarlig psykisk störning, men utifrån vad jag läst skulle där därutöver krävs det någon typ av psykotiska symptom. Således blir slutsatsen att ADHD, asperger eller autism inte ensamt kan anses utgöra en sådan allvarlig psykisk störning som begreppet i brottsbalken omfattar.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare