Vad jag kan göra när min autistiske son inte får det stöd han behöver i skolan?

Hej!

Vår son är en autistisk pojke och han får inte det stöd han behöver i skolan. Den personal som jobbar närmast honom (lärare och fritidspedagog) ser tydliga behov av ett personligt stöd, men rektorn har beslutat att det inte behövs. Den personal som stöttat oss mest har nu sagt upp sig i protest mot rektorns beslut. Vår sons mående blir nu sämre och sämre för var dag som går. Vi anser att rektorn ägnar sig åt psykisk misshandel av vår son. Han är på lunchrast i skrivande stund, den värsta tiden på dagen för honom. Får jag ringa 112 för att anmäla en pågående psykisk misshandel? Han bryts visserligen ner sakta, men i mina ögon är en utdragen och planerad psykisk misshandel om möjligt ett ännu värre brott än en smäll på käften.

Lawline svarar

Hej!

Jag vill börja med att beklaga den svåra situation som du och din familj hamnat i.

Även om din son far akut illa i skolan kommer det bli svårt att vinna framgång genom att polisanmäla en misshandel. Först och främst omfattar inte det juridiska begreppet misshandel en sådan psykisk misshandel som du talar om. Rektorns agerande gentemot din son faller inte heller in under någon annan brottsrubricering i brottsbalken. Jag råder dig därför att välja en annan väg än att polisanmäla händelsen.

Ett alternativt agerande skulle kunna vara att anmäla rektorns agerande till skolinspektionen. En sådan anmälan kan du göra via skolinspektionens hemsida, där du även hittar närmare information om hur en sådan anmälan görs och vad den kan leda till. Vidare rekommenderar jag dig även, om du inte redan gjort detta, att diskutera problematiken med socialtjänsten i er kommun. Även de kan bistå med vägledning och stöd kring din sons situation.

Hoppas dessa råd kommer till hjälp, och att er situation snabbt förbättras!

Vänligen,

David GardellRådgivare