Vad kan en vårdnadshavare göra om den andra vårdnadshavaren låter vaccinera barnet mot den förstes vilja?

Jag har delad vårdnad med mitt x. Vår 8 åriga son har adhd och en ospecificerad autism.

Nu har mitt x vaccinerat vår son med MPR vaccination utan mitt medgivande.

Han vägrar också säga vilken läkare som han gått till.

Messade också att det kommer inte finnas med i journalen.

Vår son har redan ett känsligt nervsystem.

Läst på och tagit stark ställning emot att vaccinera. Vår son ville inte heller vaccineras.

Hur gör jag nu?

Vill anmäla/ stämma/ polisanmäla. Vad kan jag göra mina rättigheter? Vart vänder jag mig.

Tacksam för svar snarast

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn finns i 6 kap. föräldrabalken. Om du och ditt ex har delat vårdnad har ni båda rätt att bestämma i frågor som rör ert barns personliga angelägenheter, exempelvis vård och vaccination (6 kap. 13 § som hänvisar till 6 kap. 11 §). Att ditt ex har tagit ett ensamt beslut om att vaccinera er son är alltså inte i enlighet med den delade vårdnaden. Om du upplever att en fortsatt gemensam vårdnad inte kommer att fungera har du möjlighet att ta hjälp av domstol som då kommer att avgöra om du och ditt ex ska ha fortsatt delad vårdnad eller om en av er ska ha ensam vårdnad (6 kap. 5 §). Om du har ensam vårdnad om er son har ditt ex inte längre rätt att vara med och bestämma, något som skulle förhindra att han vidtar liknande åtgärder i framtiden.

Jag skulle i första hand råda dig att ta kontakt med kommunens socialtjänst som kan erbjuda så kallade samarbetssamtal. Samarbetssamtalet leds av en sakkunnig tjänsteman, och syftet med samtalet är att föräldrar ska enas i exempelvis frågor om barnets vård. Samarbetssamtalet kan vara ett tillfälle för dig att förklara för ditt ex varför du har tagit ställning mot vaccination av er son, vilket förhoppningsvis leder till att det inte händer igen. Om ditt ex inte vill ha ett samarbetssamtal, och ni fortsatt är osams om vilka vårdåtgärder som är lämpliga för er son har du alltså möjligheten att ansöka hos tingsrätt om ensam vårdnad.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare