Vad kan jag få för straff när jag glömt skanna varor i matbutik?

Vad kan jag förvänta mig för straff. Jag brukar handlar i våran närmaste matbutik nästan dagligen och använder på senare år mest skanning för att det är enkelt och snabbt. Vi brukar handla i denna butik för nästan 60 000kr per år jag och min fru och aldrig haft strul med skanning eller gjort fel. Men sist glömde jag skanna i ICA butiken för ett värde på 255kr. De misstänkte att jag har haft planer att inte betala för dessa varor. Jag hade bara jobbig dag på, har varit helt stressad, helt ofokuserad denna dagen och jag såg när jag skulle börja betala att alla varor är inte med, drag ut kortet och tillkallade person. Det blev en avstämning och då plötsligt fick jag panik, och behåll två varor kvar i påsen utan att lägga på bandet för kontroll, personalen frågade om jag har något mer i påsen och då visade jag detta. Personalen tillkallade väktare och sen polisen. När polisen frågade mig hur jag ställer mig till detta. Svar: Jag kan erkänna att jag har gjort fel men syfte har inte varit att inte betala för dessa varor , jag har helt enkelt glömt skanna dessa varor av all stress och att jag idag har blivit uppsagd från jobbet och är helt ofokuserad. De har gjort en anmälan och jag tror att vi kommer stängas från ICA självskanning (ICA kortet är registrerad på min fru) ej mig. Vad kan jag förvänta mig nu från polisen /åklagare, dock jag är mår extremt dåligt och är rädd vad blir för konsekvenser för mig eftersom jag hade gjort 2 duma grejer tidigare i mitt liv. För ca.10 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det brott som blir aktuellt är stöld
Eftersom värdet på de varorna som du glömde skanna var 255 kr ses det som en ringa stöld (8 kap. 2 § BrB). Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i max 6 månader. Det är svårt för mig att svara mer exakt på vilket straff du skulle kunna få om du blir dömd. När rätten bedömer vilket straff du får för brottet tar de bland annat hänsyn till om du har begått brott tidigare i livet. De tittar på hur lång tid det har gått sedan du begick det förra brottet, och vilken typ av brott det var (29 kap. 4 § BrB). Att det har gått 10 år sedan du gjorde "dumma grejer" talar för ett mildare straff. Om de "dumma grejerna" du gjort tidigare också var stöld kommer du troligtvis bedömas hårdare i det här fallet.

Du kan inte dömas för stöld om du inte hade för avsikt att strunta i att skanna varorna
För att du ska kunna dömas för stöld krävs uppsåt, det vill säga att du hade för avsikt att strunta i att skanna varorna. Som jag tolkar din text har du inte haft för avsikt att strunta i att skanna varorna, utan det var en olyckshändelse på grund av stress. Att det var en olyckshändelse på grund av stress för att du blivit uppsagd skulle jag säga är ditt bästa försvar. Att du drog ut kortet och tillkallade personal när du såg att alla varor inte var med visar på att du inte ville stjäla varorna. Du visade också upp varorna som var kvar i påsen när du fick frågan. Åklagaren måste bevisa att du har haft avsikt att stjäla varorna, och om åklagaren inte kan bevisa det så kan du inte dömas för stöld.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare