Vad kan jag få för straff vid olovlig identitetsanvändning?

Hej jag har skojat med en man o beställt fyra böcker för 92 kr via ett bokförlag till han i hans namn nu har han gjort en polisanmäl mot mig, jag är 18 år gammal och straffad vad kan straffet bli för detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller brott så finns detta i brottsbalken, BrB. Det brott som du begått mot en man och blivit anmäld för heter "olovlig identitetsanvändning" och finns i 4 kap 6b § BrB.

När du olovligen utan denna mannens godkännande använder hans identitet för att exempelvis beställa böcker så begår du detta brott. Det ska även leda till en olägenhet för mannen vilket det gör då denna man måste lägga ner arbete på att returnera samt kontakta bokförlaget.

Straffet för detta brott är böter eller fängelse upp till 2 år. Med tanke på att det endast gäller ett tillfälle och din unga ålder så skulle jag tro att om du blir dömd så kommer du få böter. Se 29 kap 7 § 1 st BrB om mildare straff för personer under 21 år. Att du tidigare är straffad kan dock tala för att straffet blir mer skärpt, 29 kap 4 § BrB.

Detta är absolut ingen garanti utan alltid upp till domstolen att bedöma i varje enskilt fall, men av den lilla information jag fått så skulle jag tro att det blir ett mildare straff om du blir dömd för brottet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare