FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2020

Vad kan jag göra för att få mitt ex att flytta ut ur min bostad?

Hej

Jag är gift och har äktenskapsförord,vi har ansökt om skilsmässa,min fru vägrar att flytta från bostad som jag äger.Har jag rätt att avhysa henne?och hur?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du kan göra för att få ditt ex att flytta är att kontakta domstolen för att skaffa en bodelningsförrättare som ska skifta boet. Det betyder att man delar upp tillgångarna mellan makarna och då kommer bodelningsförrättaren ge dig ensamrätt till bostaden då du äger bostaden och har ett äktenskapsförord (utgår att det står att bostaden ska förbi din egendom vid ev. skilsmässa). Då när du har fått ensamrätt kan du kontakta kronofogden för att hjälpa dig tvinga ditt ex att flytta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare