Vad kan jag göra för att få tillbaka min deposition?

Hej, har betalat in Deposition o som jag kan se på nätet att jag har rätt att få tillbaka Depositionen efter 6 månader om jag skött inbetalningarna...Inga klagomål eller annat men dom vägrar.. Vad jag göra nu....MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du och depositionshavaren har avtalet om att du skulle få tillbaka depositionen efter 6 månader under förutsättning att du skötte dina skyldigheter enligt avtalet. Att du inte får tillbaka dem utgör därför ett kontraktsbrott.

För att få tillbaka pengarna måste du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Kronofogden kommer då hjälpa dig att fastställa skulden och därefter driva in skulden om du önskar. Förutom att skulden alltså måste fastställas krävs att skulden avser pengar har förfallit till betalning. Ange också vad skulden hänför sig till och grunden till varför du anser depositionshavaren betalningsskyldig.

Skulle du ansöka om betalningsföreläggande och depositionshavaren skulle betala skulden till dig måste du underrätta kronofogdemyndigheten om detta så snabbt som möjligt.

På kronofogdemyndighetens hemsida finns mer information om deras tillvägagångssätt och en blankett för ansökan om betalningsföreläggande du kan fylla i.
Länk: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare